پسته تازه دامغان به هر نفر با کارت ملی در ماه یک کیلو سهمیه ای داده می شود

از جمله مواد مغذی موجود در پسته به مقدار کافی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فلز مس پسته تازه دامغان منبع عالی مس است مس به عنوان ترکیبی از چندین آنزیم، برای تشکیل هموگلوبین و کلاژن (پروتئینی که در ساختار و ترمیم بافت ها استفاده می شود) در بدن ضروری است چندین آنزیم حاوی مس نیز به دفاع بدن در برابر رادیکال های آزاد کمک می کنند.

ویتامین B6. پسته منبع عالی ویتامین B6 است ویتامین B6 که پیریدوکسین نیز نامیده می شود، بخشی از کوآنزیم های دخیل در متابولیسم پروتئین ها و اسیدهای چرب و همچنین در تولید انتقال دهنده های عصبی است.

همچنین به تولید گلبول های قرمز کمک می کند و به آنها اجازه می دهد تا اکسیژن بیشتری را حمل کنند پیریدوکسین همچنین برای تبدیل گلیکوژن به گلوکز ضروری است و به عملکرد صحیح سیستم ایمنی کمک می کند در نهایت، این ویتامین در تشکیل برخی از اجزای سلول های عصبی نقش دارد.

پسته

نقش اساسی در شکل گیری و حفظ استخوان ها و دندان های سالم دارد علاوه بر این، از جمله در رشد و بازسازی بافت ها شرکت می کند و به حفظ pH طبیعی خون کمک می کند در نهایت، فسفر یکی از اجزای تشکیل دهنده غشای سلولی است.

اهن پسته منبع خوب آهن برای مرد و منبع خوبی برای زن است (نیاز زن به آهن بیشتر از مرد است) هر سلول بدن حاوی آهن است این ماده معدنی برای انتقال اکسیژن و تشکیل گلبول های قرمز در خون ضروری است همچنین در تولید سلول های جدید، هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی نقش دارد.

لازم به ذکر است که آهن موجود در مواد غذایی با منشاء گیاهی (مانند پسته) نسبت به آهن موجود در غذاهای با منشاء حیوانی کمتر جذب بدن می شود جذب آهن از گیاهان با مصرف برخی از مواد مغذی مانند ویتامین C مورد علاقه است.